Treningstips: Dette er Vaddapower-løypen

0

Hvem er raskere enn A-laget? I år skal en fast 3km løype løpes, som kan være en fin utfordring for både yngre spillere, veteraner og supportere å teste ut formen i. 

Det er en tøff kupert løype på i overkant av 3 kilometer. Med tøffe stigninger er den godt tilpasset idrettsgrener hvor det løpes i rykk-og-napp, for her kommer både høy puls og melkesyre. I utgangspunktet en løype som favoriserer de små og lette spillerne, men erfaring viser at også store og sterke spillere har markert seg.

Over 1 kilometer av løypen inneholder lett til tøff stigning. Den har fire stigninger som merkes spesielt, fra 100 meter til 300 meter lengde.

I løpet av året skal Junior-lagene og A-lagene teste ut løypen og vi skal legge ut bestetider – som vi selvfølgelig satser på ryker til flere ganger i løpet av året. Dette kan være en god motivator for yngre spillere til å matche seg selv mot.

i 2017 var det primært Junior 2 som løp løypen, med enkelte Junior 1-spillere som slengte seg på. Bestetiden for 2017 var 12:54 av Thomas Wahl.

Junior 1-trener Remi Simonsen testet ut løypen for første gang i midten av januar. 40-åringen, som beskriver seg selv som en «aldrende maratonløper», klokket inn til 13:13.

Slik går løypen:

Løypen har to runder, før det avsluttes med en tøff stigning før oppløpet og målgang.

  1. Starten går ved Vaddakioksen (andre siden av veien, på fortauet)
  2. Følg hovedveien (på fortau, kryss vei ved Lyngfaret Barnehage)
  3. Ta av inn mot Vestre Vadmyra – løp på nedsiden av Vadmyra Skole
  4. Du skal så opp bakken etter barnehagen (der hvor Pizzasjappen i sin tid lå).
  5. Ikke løp helt opp til hovedveien i Hetlevikåsen! Du skal ta av på «hundestien» som går på oppsiden av Vadmyra Skole.
  6. Følg veien hele veien rundt Vadmyrabanen og bort til Lyngfaret Barnehage. Dette er runde 1.
  7. Ved barnehagen skal du løpe opp til venstre og inn til høye igjen langs «hundestien» på oppsiden av Vadmyra Skole.
  8. Følg så ruten motsatt vei av runde 1.
  9. Når du ankommer Lyngfaret barnehage igjen skal du opp bakken og ta inn på oppsiden av Vadmyrabanen. Målgang er ved lys-stolpen som står ca midtveis på banen – dette er innspurten.

Dette er en rimelig tøff 3 km (nærmere 3.1 km). Den har fire merkbare stigninger underveis.

  1. Etter ca 700 meter: Den første stigningen er «rett opp» i 150 meter, før du tar av inn mot Vadmyra Skole. Her gjelder det å ikke brenne av kruttet.
  2. Etter ca 1.75 km: Ny «rett opp» i 100 meter på start av runde 2, rett ved Lyngfaret barnehage.
  3. Etter ca 2km: Ikke lenge etter stigning 3 kommer en ny, litt slakkere stigning, på 115 meter.
  4. Etter ca 2.6km kommer den siste tøffe stignignen, totalt 300 meter som starter rolig og så er «rett opp» ved Lyngfaret.

I konkurranse-situasjon er det ofte den siste stigningen som blir avgjørende, her gjelder det å kvitte seg med de sterkeste spurterne før de skal avgjøres på oppløpet.

Obs! For barne- og ungdomslag må denne kun løpes hvis det er voksne som står vakt ved Lyngfaren barnehage hvor veien skal krysses to ganger i løpet av løypen! Her er det, merkelig nok, ikke overgangsfelt. I tillegg til vakt på parkeringsplassen.  

Ellers:

  • For en litt lettere løype på 2.7km, kan det start og målgang gå ved Lyngfaret barnehage. Den ble benyttet mye i barnefotball av enkelte lag. 
  • Løypen er også god trim for de som vil ha rask gange fremfor løping, spesielt om man sliter med knær eller skader. Gå gjerne 2-3 runder for å få god forbrenning.
  • Egner seg ikke for de med ryggplager.
  • Konkurrer gjerne mot din egen tid fremfor andres. Løpetur nummer to er alltid mer motiverende, for da merker man fremgangen.
  • Treningsapp anbefales å benytte for å logge tider.

 


Les også: 4 triks for å bekjempe negative tanker (ekstern lenke)